פורסם ב- כתיבת תגובה

חזון ועקרונות החישוק

החזון – סוף להתנגשות בין הקמעונאים לצרכנים

נמאס לכם לדעת שאתם צריכים להתמקח עם כל קמעונאי / חנות על המחיר? נמאס לכם להשוות מחירים כל הזמן בין החנויות? נמאס לכם לדעת שיש סיכוי סביר שהמוצר שאתם מקבלים יקר סתם למרות שהוא מגיע מעליאקספרס בדיוק כמו שהייתם קונים אותו בעצמכם? נמאס לכם לנסוע שעה לכל כיוון בשביל לחסוך כמה שקלים בקניות רק כדי לא לשלם מחירים מופקעים מתחת לבית? אנחנו שמים סוף לתופעות האלו, כי אנחנו פלטפורמה של צרכנים למען צרכנים!

אנחנו רוצים ליצור מצב שבו הצרכנים והקמעונאים נמצאים באותו צד. אנחנו לא חייבים לחיות במשחק סכום אפס עם הקמעונאים. אנחנו פה כדי לעצור חלק מהמלחמה היומיומית של כולנו ביוקר המחיה, ולחסוך לכולנו זמן שלא יחזור ואנרגיה שהולכת לפח על חשבון הדברים שבאמת חשובים לכולנו, ולא פחות חשוב – לשנות את הלך הרוח שלנו, שבא לידי ביטוי בתחושת ה”רק שלא אצא פראייר”, “כולם דופקים אותי”, “הצלחתי להשיג קומבינה” ומחלחל לכל מקום בהוויה שלנו בארץ.

כולנו נפגשים באופן יומיומי במשחק סכום אפס בעולם הקמעונאי – כמעט בכל חנות שאנחנו מגיעים אליה, בין אם אנחנו עושים קניות בסופר, בוחרים אגוזים וזרעים בחנות טבע, בוחרים כבלים ומתאמים לטלפון הנייד, קונים כלי כתיבה או מוצרי לבוש, כשאנחנו מתקנים פנצ’ר באוטו או מחליפים צמיג, וגם כשאנחנו מזמינים שיפוצניק. אז לא את כל הבעיות האלו אנחנו יכולים לפתור בחישוק, בטח לא מחר בבוקר, אבל ככל שנגדל נגיע ליותר ויותר תחומים שבהם אנחנו יכולים להשפיע.

העקרונות שלנו

  • קמעונאים עם אינטרסים של צרכנים – אנחנו שואפים להיות 100% מיושרים עם האינטרס של הלקוחות שלנו. לא בערך, לא לפעמים, לא כמעט, אלא בדיוק וכל הזמן. ההבדל העיקרי בינינו לבין עסקים מוכווני רווח – המטרה של העסק היא לחלק כמה שיותר רווחים לבעלים. אנחנו לא מכוונים לשם, ולא מנסים להרוויח (קראו עוד במודל העסקי שלנו). לכן, כשאנחנו חושבים על עלויות משלוח – אנחנו מבינים שכל שקל שאנחנו נשלם על המשלוח יתגלגל בסוף ללקוחות, וכשאנחנו רוכשים מוצרים – המחיר שאנחנו משלמים ידוע ללקוחות, ואנחנו לוקחים בחשבון את חשיבות המותג, את האיכות, את הפחת, ואת הלקוחות הלא מרוצים, כי בסוף כולנו משלמים את המחיר.
  • אמון – ברגע שהאינטרסים חופפים מאוד קל לדבר על אמון. אמון מאפשר לנו לקנות בלי לחשוב פעמיים. אנחנו כצרכנים עדיין מחוייבים לבחור את מה שחשוב לנו, אבל אנחנו יודעים שלא ינסו למכור לנו את המוצר עם הרווח הכי גדול עליו, או את זה שעומד הכי הרבה זמן במחסן. ואפילו אם כן – אז יגידו לנו שזאת הסיבה. אנחנו בטוחים שכבר נתקלתם בספקים כאלו ואחרים שרכשו את אמונכם – במקרים רבים מדובר על קרוב משפחה, חבר/ה, חבר של חבר, או סתם שרברב ש”יצא צדיק” – ומתישהו הגעתם לשלב שלקחתם את המילה שלו בלי לבדוק בכלל. אם היתה בעיה – ידעתם שיש למי לפנות, הרגשתם נוח לשאול שאלות וציפיתם לקבל תשובות שמשקפות את האינטרס שלכם, וידעתם אם משהו לא עמד בציפיות שלכם – זה לא נבע מכוונה להרוויח על חשבונכם, מזלזול במה שחשוב לכם, או מניסיון לחסוך כל שקל. התנהלות ממקום של אמון הדדי מאפשרת נכונות לשלם יותר כדי ששני הצדדים יהיו מרוצים, והספק לא יפסיד בגלל שטעה בדרך או לא חזה את כל הסיכונים.
  • שקיפות – הדרך הפשוטה ביותר להגיע לאמון היא שקיפות. יש לנו פוסט נפרד גם על שקיפות ובכמה מלים – אור השמש מחטא. כשיש שקיפות אין שחיתות. כשיש שקיפות – כל אחד יכול להצביע על פערים בין אם נעשו במכוון או בטעות. כשיש שקיפות – כולם יכולים לישון בשקט. גם הספקים וגם הקונים. גם הקמעונאים וגם הצרכנים.

מקור השם החישוק

מיזם החישוק התחיל ברחוב המעגל בקרית אונו. חישוק הוא עגול ומייצג ערכים של חברתיות ושיתופיות – כולנו צרכנים בעולם הזה. מעבר למהפכה הצרכנית, אנחנו מקדמים גם מעורבות של הקונים במיזם, כל אחד בדרכו כפי שאפשר לראות בעמוד התמיכה בחישוק. מעבר לכל אלו, השם הוא גם משחק מילים על “הכי שוק”, שזה מה שאנחנו מייצרים – שוק, במובן הרחב של המילה, שונה מהמודל הקיים ויעיל באופן מובנה. הכי שוק שיש. הכי שוק. החישוק.

המוצרים שבחרנו

התחלנו לפני שנה עם פירות וירקות, ואתם מוזמנים לקרוא על ההתחלה של החישוק בפוסט נפרד. חיפשנו מוצרים שעונים על כמה קריטריונים – מוצרים שפונים לקהל רחב יחסית, שיש בהם פערי תיווך גדולים מאוד שאנחנו חושבים שאנחנו יכולים לגשר עליהם, שאפשר לשנע אותם בקלות יחסית, שניתן לאחסן אותם בקלות יחסית ולאורך זמן, ושלא דורשים רישוי מיוחד. אנחנו מאוד רוצים בעתיד להגיע גם למוצרים יותר נפוצים כמו פסטות, קטניות רגילות, ואורז, אבל כרגע אין לנו כח קנייה גדול מספיק בשביל שנוכל לקבל מחירים נמוכים במיוחד. התחלנו בתחום המזון כי הוא מהווה אחוז מאוד גבוה מההוצאה הביתית החודשית למשפחה (כ-18% לפי סקרים שונים). ולגביי פירות וירקות – אנחנו מקווים להגיע אליהם בהמשך, כנראה בתהליך אחר. ומוצרים שאינם בתחום המזון – בתקווה גם בעתיד הלא רחוק.

המחירים שלנו

יש פוסט נפרד שמספר בצורה יותר מפורטת על המודל העסקי שלנו, ובהמשך נפרסם גם את האקסל של התוכנית העסקית שלנו (שתמיד פתוח לשינויים). בקצרה – אנחנו מצמצמים כל עלות שאנחנו יכולים לצמצם – ללא שכירות של חנות אלא רק של מחסן, ללא משרדים משלנו, וללא זבנים קבועים. בנוסף אנחנו קונים במחירים הנמוכים ביותר שאנחנו מצליחים למצוא, בהתאם לסחורה שאנחנו מחפשים (גם ממותגים שונים, וגם ללא מותג), ואנחנו לא מנסים להרוויח, אלא רק להיות מאוזנים עם כרית בטחון שתאפשר גדילה והתמודדות עם סיכונים שיתממשו.

מוצרי יוקרה

כמו שאמרנו, היינו שמחים למכור הרבה יותר מוצרים, ומוצרים בסיסיים יותר. כדי לעשות את זה אנחנו חייבים לגדול, וככה נוכל גם להגדיל את מגוון המוצרים ולכלול מוצרי יסוד. כרגע, אנחנו עדיין מרחיבים את המגוון שלנו, אבל עדיין פונים למוצרים שברובם הם מותרות. מצד שני, אופי המוצרים הוא לא הדבר היחיד שקובע – אנחנו רוצים ליצור שינוי בחשיבה הצרכנית ובשביל זה לא חובה למכור את כל המוצרים או להגיע לכל האנשים. צריך להגיע למספיק אנשים שיגידו לעצמם: “וואלה, צרכנות לא חייבת להיות משחק סכום אפס”, ויצפו מהקמעונאים שלהם לאותם עקרונות שאנחנו מאמינים בהם בחישוק.

עבודה עם מגוון ספקים

אנחנו משתדלים לעבוד עם מגוון גדול של ספקים, אבל למרות זאת אנחנו לא מוכנים לעבוד עם כל הספקים. אנחנו לא נקנה מוצרים שאנחנו יודעים שאפשר למצוא אותם במחירים יותר טובים בקלות ובדקנו את זה בכלי השוואת מחירים שונים. חשוב לנו לקנות מוצרים, גם אם הם מותגים, במחיר שנכון עבור הלקוחות שלנו.

כשאנחנו עובדים עם יצרנים מקומיים המצב נהיה יותר בעייתי. אנחנו עוד לא מספיק חזקים כדי לקבוע את מחיר השוק לכולם. לכן, כדי שיצרנים מקומיים ירצו לעבוד איתנו – אנחנו חייבים לשחק את המשחק של שאר הקמעונאים. אנחנו יכולים להיות המוצר הכי זול, אבל אנחנו לא נצליח למכור במחירים שהיינו רוצים, בטח לא בשנה הקרובה, אחרת היצרנים פשוט לא ירצו לעבוד איתנו. אנחנו מבינים שהתהליך הזה ייקח זמן, ומצד שני חשוב לנו להציע ללקוחותינו מגוון שכולל גם מותגים מקומיים אהובים וטווח מחירים רחב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *