פורסם ב- כתיבת תגובה

שקיפות

שקיפות הוא אחד מהרעיונות הבסיסיים של הקפיטליזם – השוק המשוכלל, הנגישות של המידע לצרכנים, והיכולת לקבל החלטות מושכלות עם עלויות ברורות מצד אחד, וערך ברור מהצד השני. הפתגם “אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר” מתאר את המצב הזה – כשכולם יודעים מה קורה, יש הרבה פחות מקום לשחיתות. וגם אם רובנו מרגישים ששחיתות עדיין אינה חלק במסחר היומיומי – הרי שחוסר השקיפות בתהליכים הוא אחד המזיקים הגדולים ביותר לנו כצרכנים.

מכוניות משומשות

למה תמיד אומרים לא לקנות רכב מסוחר מכוניות משומשות? הבעיה היא לא במכונית, ואפילו לא בסוחר (עד כמה שזה מפתיע, וזה אחד הנושאים המהותיים!), אלא במודל – מכירה של מכונית משומשת היא מכירה במידע לא סימטרי – המוכר יודע הרבה יותר על מצב המכונית מאשר הקונה. הוא יודע כל מה שהצליח לדלות מבעל הרכב המקורי, הוא מכיר את מחירי השוק, והוא זה שמציג את התמונה לקונה ובוחר מה להציג ומה להשמיט.

אז למה בכלל התפתח השוק של סוחרי מכוניות משומשות? השאלה הזאת נכונה להרבה תחומים של מסחר – מתווכים, מפיצים, והרבה קמעונאים. התשובה שלנו מחולקת לכמה חלקים – קודם כל הערך ההיסטורי – “פעם” לא היתה גישה למידע. אי אפשר היה להכנס ליד2 ולראות את כל המכוניות שעומדות למכירה. גם היום עבור חלק (הולך וקטן) מהצרכנים להכנס לאינטרנט או לאפליקציה ולבדוק זה נטל גדול מדי. הדרך העיקרית של אותם צרכנים שעובדים בשיטות ישנות להגיע למידע היא באמצעות מתווך, שהוא גם מומחה בתחום. וככה התפתחו כל המתווכים למיניהם – סחורות, נדל”ן, וכיו”ב.

המתווך חשוב לפעמים

מעבר לערך ההיסטורי, המתווך נותן עוד הרבה ערכים:

  • מותג – כשאנחנו קונים רכב יד שנייה מסוכנות רכב מוכרת אנחנו יודעים שיש מי שעומד מאחורי הרכישה. יש להם מה להפסיד אם הם ימכרו לנו חתול בשק. הרבה יותר ממה שיש להפסיד לבעל רכב פרטי שפשוט יכול להעלם בתום הרכישה.
  • מקצועיות – סוחר רכב יכול לשפץ את הרכב בעלות נמוכה יחסית, ולהנות מהידע והניסיון שיש לו בתחום, שמעלה את ערך הרכב באופן אבסולוטי. המתווך גם יכול לדעת יותר טוב את הצרכים שלנו ממה שאנחנו יכולים לפעמים לדעת בעצמנו, ואם נוכל לסמוך עליו – ייתכן בהחלט שנוכל לקבל מוצר טוב יותר מזה שהיינו מקבלים, פשוט כי הוא, ואח”כ גם אנחנו, מבינים טוב יותר את הדרישות.
  • זמינות ונגישות – גם אחרי ההצלחה המסחררת של יד2 ורשתות חברתיות, כשאנחנו באים לקנות רכב אנחנו עדיין נאלצים להשקיע המון. סוחר מקצועי יכול לעזור לנו למצוא בדיוק את הרכב שאנחנו צריכים, ומהר הרבה יותר ממה שהיינו יכולים למצוא לבד.
  • תיווך – במקרים מסויימים סוחרים מסויימים, למשל במכירת נדל”ן יכולים לעזור לעסקה להסגר באמצעות גישור ותיווך (הוגן, או לא הוגן) בין הצדדים

מכבלים ועד מילקי

מה המסקנה מכל אלו? שתיווך יכול להיות רלוונטי לחלק מהאנשים, ושהוא נותן ערכים מסויימים. גם בעולם הקמעונאי יש הרבה ערכים לתיווך:

  • כולנו אוהבים שיש לנו את האפשרות לקנות מתחת לבית כשבדיוק נגמר משהו
  • אנחנו לא נדע לבחור בין עשרות (מאות? אלפי?) ספקי האגוזים בעולם
  • לא נוכל לבצע את תהליכי הייבוא, שינוע, תקינה, והפצה של מוצרים כאלו בכוחות עצמנו

אז ברור שחלק מהשרשרת הזאת נחוצה לנו הצרכנים. והשאלה שעולה היא – כמה השרשרת הזאת יעילה? איך אנחנו יודעים אם היא יעילה או לא? וכאן אנחנו חוזרים כעשור אל מחאת המילקי – המחיר של מילקי שמיוצר בישראל היה בישראל יקר יותר פי 4 כמעט לעומת מחירו בברלין. איך זה יכול להיות? כי אפשר. כי אין שקיפות בתהליך, וכי יש הרבה מגבלות עלינו הצרכנים בישראל שלא קיימות במקומות אחרים באופן כל כך קיצוני.

באופן דומה מחירי הכבלים לטלפונים, שאנחנו קונים בעליאקספרס ב1-2 דולר כשאנחנו לא ממהרים יכולים להגיע בארץ ל50 שקלים. כל מוכר ייטען שמדובר בכבל איכותי יותר עם התחייבות אישית שלו, אבל לנו כצרכנים – אין דרך לדעת. כמובן שיש למוכר בארץ עלויות רבות אחרות, אבל הן לא משרתות את הערך שאנחנו מעוניינים בו במרבית המקרים.

משחק סכום אפס

לכן, ברור לנו שלמכור בזול זה לא מספיק טוב. אף אחד לא יודע כמה עלה אותו כבל בחנות תקשורת, וכמה עלו לרמי לוי המלפפונים, או אפילו העוף בשקל. אנחנו רוצים להאמין שאנחנו עושים בחירה מושכלת כשאנחנו קונים בזול, אבל לא בטוח בכלל שזה המצב, כי אנחנו לא יודעים כמה נמוכה האיכות של המוצר שאנחנו קונים, או מאיפה היא הגיעה. אנחנו כן יודעים היום שפערי התיווך הם מאוד מאוד גבוהים, במיוחד בתחום הפירות והירקות, כפי שניתן לראות מצילום קטע ממסמך של הלמ”ס:

הפערים האלו דומים גם בתחומים קמעונאים אחרים. ואנחנו כצרכנים לא יכולים לעשות כלום לגבי זה. גם עם מוצרים שנמכרים ישירות מהחקלאי לצרכן הכסף הולך לאיבוד בתהליך ולא נשאר בכיס שלנו.

הפתרון של החישוק – שקיפות וזהות אינטרסים

בחישוק החלטנו להתמודד עם הבעיה באמצעות שקיפות. אנחנו מתחייבים לפרסם את הדוחות הכספיים של החברה באופן מפורט ככל האפשר, וכמו שכתבנו – אנחנו פשוט לא מנסים להרוויח. אמנם זה לא פותר את כל הבעיות, ועדיין ישנן הרבה שאלות שאפשר וצריך לשאול, אבל אנחנו נענה על כולן בשקיפות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *